Vis mer

Einhell er hovedsponsoren til BMW i Motorsport

Inn i fremtiden med batterikraft

Ytelse, slitestyrke og holdbarhet – disse dominerende nøkkelordene for elektromobilitet danner hjørnesteinene i formel E og definerer også kraften i de batteridrevne verktøyene fra Einhell. Mot dette bakteppet var samarbeidet med BMW i Motorsport et logisk og strategisk skritt for gruppen med som mål å bane veien for nye kommunikasjonsformer. Flere og flere gjør-det-selv-entusiaster og hageelskere setter pris på den ledningsløse friheten batteridrevne produkter kan gi dem.

For sesongen 2018/2019 i ABB FIA formel E-mesterskapet er vi stolt over å kunne offentliggjøre at vi er den nye hovedsponsoren til BMW i Motorsport. Med dette partnerskapet ønsker vi å bli enda bedre for deg og oppnå en ledende posisjon i batteriekspertise på gjør-det-selv-sektoren.

"Vi tror at i løpet av de 10 neste årene vil batterier nesten erstatte ledningsdrift helt utenfor huset og i hagen. Dette er grunnen til at vi kombinerer all vår kraft på teknologi- og utviklingsområdet for vår Power X-Change batteriplattform."
Andreas Kroiss
Administrerende direktør for Einhell Germany AG

Inntrykk fra racerbanen

1. Billøp i Riyadh

2. Billøp i Marrakech

3. Race in Santiago

4. Billøp i Mexico City

5. Billøp i Hongkong

6. Billøp i Sanya

7. Billøp i Roma

8. Billøp i Paris

9. Billøp i Monaco

10. Billøp i Berlin

11. Billøp i Bern

12. Billøp i New York

13. Billøp i New York

BMW og formel E

Formel E som plattform for fremtidens mobilitet

Fra sesongen 2018/19 vil BMW i Andretti Motorsport være representert som et arbeidsteam i ABB FIA formel E-mesterskapet. Med det nye BMW i-drivlinjen til BMW iFE.18 vil BMW samle inn verdifull innsikt under billøpet, og denne kunnskapen vil bli bakt direkte inn i serieutviklingen av fremtidens modeller. Formel E-drivverket har fordeler av erfaringene fra serien. Resultatene fra formel E bygges direkte inn i utviklingen av fremtidens seriemotorer.

Til oversikten over BMW i Motorsport

From 0 til 100 km/t...

på 2,8 sekunder.

Den nye BMW iFE.18 trenger bare 2,8 sekunder på å passere 100 km/t-merket. Dette skyldes akselerasjonen som drives av litium-ion teknologi, og billøpene kan også foregå midt i verdens vakreste byer ettersom racerbilene nesten bare kjører lydløst takket være e-mobility.

Formel E

Mer enn bare motorsport

ABB FIA formel E-mesterskapet er den første motorserien i racerbiluniverset med elektriske motorer. De såkalte E-Prix-løpene har foregått på bybaner over hele verden siden 2014. Hensikten med ABB FIA formel E-mesterskapet er også å fremme innovasjoner når det gjelder elektriske motorsystemer og demonstrere potensialet til bærekraftig energi. På denne måten klarer ABB FIA formel E-mesterskapet å kombinere glimrende idrettsprestasjoner og bærekraftige bilkonsepter.

Til det offisielle nettstedet for formel E

ABB FIA formel E-mesterskapet 2018/2019

Løp, starttider, ruter

ABB FIA formel E-mesterskapet 2018/19 er den femte sesongen ABB FIA formel E-mesterskapet arrangeres. Det første av de 13 løpene starter den 15. desember 2018 i Riyadh. Det siste møtet i sesongen blir løpet den 14. juli 2019 i New York City. Det eneste løpet som er arrangert i Tyskland, er den 25. mai 2019 på området til den tidligere flyplassen Berlin Tempelhof. I tillegg til BMW i vil Andretti Autosport også kjempe mot ti andre lag i 2018/2019-sesongen for tittelen som formel E-verdensmester.

Finn løpsprogrammet her

Spesialfunksjoner for formel E

Fanboost

Formel E er det eneste motorsportserien i verden der fansen spiller en aktiv rolle når det gjelder å påvirke resultatet av billøpet. Formel E FANBOOST gir tilhengerne muligheten til å stemme på sin favorittfører og gi dem mer kraft underveis i løpet. Stemmegivningen starter 6 dager før løpet og avsluttes 15 minutter før start.

Hvordan fungerer Fanboost?

De fem førerne med flest FANBOOST-stemmer får mer kraft i en kort periode, og denne kan brukes i et 5-sekunders vindu i andre halvdel av løpet. I dette vinduet økes kraften til Gen2-racerbilene midlertidig fra 200 kW (272 hk) til 250 kW (340 hk).

ANGREPSMODUS

I tillegg til FANBOOST er det også en annen måte å øke 200 kW (272 hk)-effekten definert av FIA under løpet. ANGREPSMODUS føyer en annen unik komponent til formel E. Førerne i ANGREPSMODUS får 25 kW ekstra ytelse i et visst tidsrom. Varigheten og hvor ofte ANGREPSMODUS må brukes, varierer fra løp til løp.

Hvordan kan førerne aktivere ANGREPSMODUS?

For å aktivere denne modusen må førerne kjøre gjennom en forhåndsdefinert sone i banen, og posisjonen til denne annonseres av FIA kort tid før løpet. En knapp på rattet må trykkes inn når man passerer denne sonen. Tilskuerne kan se om en fører er i ANGREPSMODUS på FIA Halo-beskyttelsessystemet. Denne lysstripen over førerens hode blir blå når føreren er i ANGREPSMODUS og magenta når FANBOOST også er aktivert.

Tekniske detaljer: Finn ut mer om som er så spesielt med Power X-Change batteripakke.